בהתערבות טיפולית עם ילדים ונוער ישנו צורך רב בהדרכת הורים. זאת מכיוון שהמפגש הטיפולי עם הילד מתקיים בתדירות של שעה בשבוע בלבד, בעוד ההורים הם אלו שנמצאים רוב הזמן עם ילדם והם אלו שאמורים להיות המחנכים העיקריים.
גם במקרים בהם בני נוער שוהים במסגרת טיפולית כגון פנימייה, עדיין ישנו צורך רב בהדרכת הורים, שכן הם מהווים סוכנים ראשוניים בחוויה של ילדיהם. יחסי אובייקט ראשוניים שהתהוו בשנים ראשונות אצל הילדים מצריכים התייחסות טיפולית-הדרכתית להורים.
ברמה המעשית, בני הנוער השוהים בפנימייה יוצאים הביתה אחת לשבוע-שבועיים, לכן ישנה חשיבות בשמירה על רצף טיפולי בבית, הן ברמת הטיפול התרופתי והן ברמה החינוכית. פעמים רבות הורים מתקשים להתמודד עם בעיות של ילדיהם, בין אם אלו הפרעות התנהגות (CD, ODD), בין אם הפרעות פסיכיאטריות (ADHD, דיכאון, חרדה וכו') ובין אם מדובר בבעיות רגשיות כלשהן (חוויות דחייה, דימוי עצמי נמוך, התמודדות הילד עם הזנחה, אלימות וכו'). מכאן עולה הצורך בהדרכת הורים, ציודם בכלים לזיהוי הבעיה, הן אצל ילד והן אצל הורה עצמו, ובמקביל – מתן כלים בידם לפתרון הבעיה.
קהל היעד
הורים לילדים/בני נוער הסובלים מהפרעות נפשיות ובעיות משמעת, ומאופיינים בתכנים רגשיים כואבים ובלתי סתגלניים. ישנה התייחסות נפרדת להורים שילדיהם שוהים במסגרות טיפוליות פנימייתיות, שכן ילדים אלו כבר נמצאים בתהליך טיפולי/ חינוכי, וחשוב שההורים יכירו ויבינו את תכני התהליך על מנת לחזקו ולהמשיך את הקו הטיפולי הננקט בו.
המטרות
להקנות ידע והבנה של בעיות משמעת, הפרעות נפשיות ותכנים רגשיים קשים אצל ילדים ובני נוער.
לספק מענה פסיכו-חינוכי להתנהגויות בעייתיות.
לזהות תכנים רגשיים בקרב הורים.
לתת כלים להתמודדות עם התכנים הרגשיים.
התכנים
- עבודה פסיכו-חינוכית: הגדרת בעיות משמעת, הפרעות נפשיות והצגת תכנים רגשיים.
- הימנעות ממחיקת הערך העצמי של ילד, מחיקת הכוחות הבריאים שלו ומחיקת הערך העצמי של ההורה ביחסי הורה-ילד.
- שחיקה נפשית והתמודדות רגשית עם בעיות בהתנהגות.
- התמודדות עם ילד/ה שחוזר/ת הביתה ממסגרת טיפולית פנימייתית: שמירה על רצף טיפולי.
- התמודדות עם רגשותיו של הורה לילד השוהה במסגרת טיפולית.
- זיהוי מצבים מסוכנים אצל ילדים ובני נוער.
- הצגת דרכי התמודדות עם קונפליקטים ובעיות התנהגותיות.
תרגול בקבוצה – פתרונות שונים לבעיות התנהגותיות/ רגשיות של ילדים ובני נוער.
המבנה
ניתן להתאים את הקבוצה לסוגים שונים של מסגרות (הרצאה בודדת, קבוצת "רכבת" ועוד).
היקף ומספר המפגשים ייקבעו בהתאם לצרכי המשתתפים/המסגרת.
הקבוצה מספקת אוסף מיוחד במינו של מידע תיאורטי וכלים מעשיים.